SVENSKA SPEL

”Vi på Svenska Spel har rationaliserat vår blanketthantering på kundsupport avsevärt genom att automatisera flödet via SmartInfos tjänst SmartScan. Att vi dessutom har alla blanketter ett musklick bort i det digitala arkivet SmartArchive är bara en bonus.”

Kundsupport hanterar cirka 100 000 ändringsblanketter per år från våra kunder. I november/december 2008 hanterade vi fyra gånger så många blanketter som normalt med en betydligt mindre arbetsinsats då vi slapp manuell handstansning. I november 2008 implementerade vi SmartInfos lösning SmartScan för att hantera dessa och andra blanketter, total volym kommer att bli runt 200 000 första året.

Blanketterna skannas, informationen fångas och verifieras för att till sist uppdatera våra register. Cirka 90% av alla blanketter hanteras på detta sätt automatiskt medan 10% behöver granskas av våra handläggare. Även detta arbete har rationaliserats eftersom allt kan ske på datorn och blanketterna finns endast ett musklick bort i SmartArchive – tidigare fick vi leta i det fysiska arkivet.

Inför denna förändring upphandlade vi skanningstjänster där flera olika företag fick redovisa sina lösningar och kostnadsbilder. SmartInfo vann upphandlingen eftersom de kunde erbjuda den bästa helhetslösningen. Vi fick en stor rationaliseringsvinst samtidigt som priset låg rätt. Förkalkylen visade på en ROI på 6-12 månader vilket gjorde beslutet enkelt för vår ledning.

Införandeprojektet var en del i ett större IT-projekt på Svenska Spel. SmartInfo visade prov på stor flexibilitet och snabb leverans när projektet som vanligt allför snabbt närmade sig releasedatum. Allt driftsattes och testades i god ordning och i rätt tid. Alla supportfrågor till SmartInfo hanterades effektivt och med ett trevligt bemötande.

Nu ett halvår senare ligger vi i startgroparna för att implementera ytterligare ett par nya blanketter som från början skall hanteras automatiska via SmartScan.”

Mikael Carlsson, Kundsupport Svenska Spel